27 September 2011

"BUDDY's" Slot

Fuiyo...
Wah...
Pergh...
Hebatnye..
Lajunye...
Kuatnye ingatan dia....
'Multitasking'nye dia....

*******************************
Hye.. Salam 1 Malaysia....

Hari ni dan esok adalah hari dimana saya dan rakan2 sekerja (TMIS-Streamyx) menjalani slot 'buddy' dimana kami semua diberikan setiap seorang satu 'buddy'... Tugas kami hari ni, senang je... Hanya perhatikan CSR bekerja sambil mempelajari cara mereka melayan customer sambil menggunakan sistem2 yang ade pada masa yang sama.

Buddy yang saya sebutkan disini adalah CSR2 senior yang telah lama bekerja di Plaza Vads ni..
Ini bermakna mereka telah melepasi setiap asssestment atau ujian saringan yang disediakan oleh TM sebelum dengan rasminye melantik mereka sebagai CSR mereka..

**CSR= Customer Service Representative

Suasana di FLOOR CALL CENTRE tu hampir2 macam ni la..


Yup... exactly same macam ni...

Pelbagai karenah CSR yang telah saya perhatikan sepanjang saya di floor..
Ade yang COOL.. Ade yang nak MENGAMUK..
Ade yang MENJERIT tibe2 masa tgh Hold cutomer..
Ade yang layan customer cm berborak dengan kawan2 pun ade...

Ape yang penting..
Saya mendapat seorang buddy yang comel, Kak Yani namenye..
(suke2 je pggil akak... ntah2 umur dia br 23/24 kot..)
BAru setahun bekerja sebagai CSR..

Ape yang saya perhatikan adalah::
-Sentiasa senyum ketika menjawab setiap call dari customer.
-Tak kelam kabut, sangat relax walaupun masa tu dia ade masalah sbb sussah nak faham isu/ masalah customer.
-Tangan sangat laju, pantas, cepat teramat sangat ketika key in data customer dalam sistem..
-Step2 troubleshooting semua dah ade dalam kepala... tanye je ape2 dia bleh jawab.. hebat kan??
-Langsung tidak menggunakan HOLD ketika mencari penyelesaian untuk customer. HOLD digantikan dengan berborak dengan customer sambil menyemak sistem.. WOW!
-Pandai menggunakan soft skill dimana dia pandai menyusun ayat supaya customer tidak terus menyalahkan TM tanpa sebarang sebab sekiranya dia tidak berpuas hati...
-Pandai menggunakan ACW (After Call Waiting) sepenuhnya untuk menyiapkan report..

Selain tu... Oleh sebab saya duduk ditengah2 dua CSR berbeza, saya sempat perhatikan gelagat customer yang lagi satu...

-Menaip dengan kadar sangat perlahan
-Tidak pandai ber'multitasking'
-Banyak report tertangguh ketika call high (tak pandai gune masa sepenuhnya)
-Yang kelakarnye, tengah2 assist customer, bleh plak dia terlelap....
-Mungkin softskill dia tak sehebat soft skill si Yani
(customer tak puas hati sampai paksa nak bercakap sengan supervisor/Team Leader)

TEAM LEADER (En RAhman)
-Team leader sangat baik..
-Tak garang..
-Sedia membantu anak buahnye..
-Suke bergurau..
-Akan tegur CSR jika hold atau ACW terlebih masa..

************************

Setelah saya membuat pemerhatian..
jiwa saya meronta2 nak mencube jawab 1 atau 2 call..
Namun apa daya, buddy tak offer pun.. ;(
Mungkin takut KPI (Key Performance Index) dia jatuh kot..
Ok la.. tak pe...

Sebelum saya bergelar CSR, saya perlu melepasi paling kurang 3 daripada 5 paggilan untuk 
On Job Assessment yang bakal diadakan samada Jumaat/ Isnin/ Selasa yang akan datang ni..
Saya sangat2 berharap agar saya berjaya melepasi saringan terakhir ni tanpa sebarang FATAL..

*** Actually, I feel demotivated because 9 of my friends (colleague) have been attend interview.. 
(as CSR for Malaysia Airlines)
and they were excited and confirm that MAS will hire them..
So they want to resign this UNSURE job...

Takpe.. abk kata sahabat saya, Dila...
Mane tau kite ade rezeki dengan Vads ni...
Keje dengan Vads ni banyak gak kelebihan..
Senang nak naik (gaji dan pangkat)
kalau kite perform OK, dapat elaun KPI...
Keje OT, dapat elaun...
Keje public holiday, dapat elaun.
Keje shift malam, pun dpt elaun...
Kalau perform OK utk 6 bulan pertama, dah bleh apply jadi Trainer atau QA (Quality Assurance)

Cume satu je...
Kene USAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK BANTU DIRI SENDIRI...
Ade ke sape2 nak TOLONG kite nnti...?? Tak de kan...
Ahaaa~ So, senang cerita, jangan pikir ape yang orang lain nak cakap,
just be myself...
Jangan terlallu bergantung kt org lain, kelak diri kite yang merana nnti...
BETUL TAK??

PS:: Doakan saya lepas SARINGAN TERAKHIR ni ye...
TQVM....

(^_^)V
Peace!























LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...