11 September 2011

Adik... tolong abang, dik....

"Adik.... Tolong abang, dik... Abang nak pergi Seremban ni, tapi tadi masa abang draw duit, tibe2 kad ATM abang tersangkut.... abang tak de duit langsung ni... Abang ingat nak pinjam duit adik... Ni amik nombor telefon abang.. Esok abang bayar balik, ye...." 

*********************
Sejurus tibe di KL Sentral jam 6.30 ptg tadi, saya terus la menuju ke ATM CIMB sebab nak draw duit..
Tak perasan la pulak rupe-rupenye ade orang sedang mengikut saya dari belakang...
Selang beberapa langkah je saya meninggalkan ATM tu, tibe2 seorang pakcik memanggil saya berulang kali..
Saya sengaja tidak menyahut panggilan pakcik tu sebab rasanya tiada siapa pun yang saya kenal di KL SENtral tu...

Seorang pakcik yang  agak tinggi, rambut separuh beruban dan berbaju putih meminta pertolongan daripada saya dengan alasan kad ATM nya telah tersangkut di ATM... Dah la tibe2 je serang orang, tibe2 je nak minta pinjam duit... KAtanye sebab nak TOPUP..Takkan la takde simpanan sikit pun dalam tangan.. MUSTAHIL..... 

"Maaf la, bang... Saya tak dapat nak bantu.. Abang mintak kt orang lain ye.. Maaf sangat2.." sambil berjalan laju menuju ke Stesen LRT....

*********************

Salah seorang sahabat saya, Yani pun pernah alami situasi begini...

Di Stesen Komuter Serdang...
Yang tak boleh bla nye, boleh la pulak dia mempertikaikan tentang student ade PTPTN, banyak duit...

Apelah... dah orang tak mau bagi tu, dah la.. Tak payah la nak pertikaikan duit orang tu pulak kn..

HAi... DUNIA..DUNIA...

****************
KEsimpulannya ape???

Kalau ade orang yang tak boleh dipercayai dan yang tak dikenali tu mintak tolong nak pinjam duit tu, fikir2 la dulu....

1) kalau org tu suruh amik no phone atau mntak, jgn amik n bagi la... bagi je la duit tu setakat yg korg bleh bg dengan IKHLAS.. kalau diorg nak ganti jugak... ABAIKAN...

2) Tapi takut jugakkan kalau2 waktu kite nak keluarkan duit tu, tibe2 je dia pukau kite...
Memang ringan la kan tangan kite nak bagi harta dalam handbag no kat dia...

JANGAN BAGI DUIT KAT SEBARANGAN ORANG....
LARIKAN DIRI JE>>>


HAti2....
(^_^)V


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...