27 May 2011

Episod 1: Idea baru....

Jam ditangan menunjukkan pukul 12 tengah malam...
Syahrul termenung seorang diri mengenangkan nasib yang menimpa dirinya..
"Sampai bila aku perlu begini?? Kerja kilang setiap hari.. Gaji terlalu kecil untuk aku meneruskan hidup.. Mungkinkah ini balasan tehadap diriku yang tidak mendengar kata arwah mak?? Ya Allah, sesungguhnya aku mula sedar akan kekhilafan diri ini.. Aku mohon kau peliharalah mak supaya dia sentiasa berada dengan golongan orang yang bertaqwa.. Amin"

"Hey, Syah! Jauh termenung.. Teringat kekasih hati ke??" Tiba-tiba muncul Qayyum tanpa memberi salam...
"Eh, kau ni! Bukannya reti nak beri salam" balas Syahrul....
"Aku bukan ape, cuma bosan duduk seorang diri... Sunyilah hidup aku, Qayyum...." sambungnya..
"Haaa~~ meh sini, aku nak ajar kau something... Mungkin cara ni boleh buat kau hilang bosan.." Qayyum cuba memberi idea..
"Apa dia??? cepatlah... tak sabar rasanya nak dengar idea kau itu.."

***********

Dikeheningan malam itu, Zalika sedang khusyuk mengulangkaji matapelajaran Matematik..
"Ah.. Geramnya.... kenapa la susah sangat nak dapat jawapan ni?? Adoi~ Nak tanye siapa ni?? Mira dan Ina dah tidur.. Abis lah aku esok ni.. Kalau keluar soalan macam ni, mampus aku..... ish3... xpe2. orang kata, jangan cepat berputus asa... Ok.. Aku cube lagi"


Zalikha adalah seorang pelajar yang sedang melanjutkan pelajaranya didalam bidang Perakaunan di Kolej Matrikulasi Perlis.. Ini adalah semester kedua dia disini...

Ring3....!!!! Tibe2 handphone Zalikha berbunyi...
"Hello.... Assalamualaikum" jawab Zalikha dengan suara yang manja..
"Eh... Hello... Hello.... Siapa ni?? Cakaplah.... Kalau xnak jawab xpe.. Saya letak sekarang.. Bye2.."

"Ish... siapalah yang kacau aku malam2 buta ni..."

Ring3....!!! Handphone berbunyi lagi...
"Hello.. siapa ni?? Tolonglah jangan kacau saya camni.."

Masih tiada siapa yang menjawab... Berkali-kali handphonenya berbunyi.. Zalikha terpaksa off kan handphonenya kerana dianggap mengganggu... Zalikha meneruskan ulangkajinya....


****************

"Hik3... Bestlah weyh... Perempuan yang jawab...." Syahrul mula seronok dengan idea Qayyum.
"Suara dia... Amboi.. manjanya... mesti comel kan... Aku nak kacau dia lagi la.. Tapi dia dah off phone plak... Xpe2.. Esok aku try call dia lagi... Ingat nak berkenalan dengan dia la. Untung2 dapat jadi GF aku... Terima kasih, sahabatku Qayyum... Sayang kau lebih la..."

"Good Luck, Syah... Harap kau berjaya.. Tapi, Nadia camne??" Qayyum mula risau..

"Dia tu bukannya suka kat aku... Dia just anggap aku ni sebagai abg angkat je.. Malas lah nak ajak dia feeling dengan aku.. Lagipun, dia bukan suka aku.. Aku kan.. hmmm~ faham2 je la.." Syahrul merendah diri..

"Suka hati kau la, Syah.. Selamat malam.." Qayyum melulu kearah pintu lalu meninggalkan Syahrul seorang diri..

***************
KRING,.....!!!!!
"Ika...!!! Tak reti2 nak tutup jam loceng tu ke?? Ika!!!!!" Jerit Mira kegeraman lalu bangun dari katil mengejut Zalikha...

"Weyh....!!! Wake up!!!!!!!!!!!"

Zalikha terkejut lalu melompat dari katil.... Terus mengambil tuala menuju ke toilet..
Kemudian bersiap ke kuliah...

"Mira, Ina.. nanti lunch same2 tau... Aku pergi dulu.. Jumpa dikelas.."

*************
Di Kilang Sime Darby, Syahrul mengajak Qayyum lunch bersama2 dikantin...

"Ari ni aku belanja kau," seloroh Syahrul...

Ketika di meja makan, Syahrul mengeluarkan handphonenya lalu mendail nombor yang diganggunya semalam...

"Hahahaha... Seronoknya...."

"Weyh, Syah.... Kenapa lah kau tak cakap je dengan dia... Yang kau call je pastu off phone, baik tak payah...." marah Qayyum..

"Ala.. sabar la.. aku belum berani lagi la.. Aku takut..."

"Ish.. penakut! Lantak kau la, Syah"

**************






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...