19 July 2012

5 jenis driver teksi yang pernah saya temui.

Assalamualaikum...

Ikut kiraan, kite akan memulakan kehidupan berpuasa minggu dpan iaitu bersamaan dengan 21 Julai 2012..

Alhamdulillah... Kite senua masih berkesempatan mengumpul pahala amal ibadat dalam bulan Ramadhan nanti.. InsyaAllah... Dah ready ke??

Actually ni kali ke2 berpuasa selepas mnjadi insan brkerjaya... Sebelum ni training kt TM.... Skrg keje kt Intertek.. Mmg sangat2 berbeza sbb dlu rmai kwan seIslam. Tapi skrg lbih ramai non-Muslim.. So, boleh nmpak kn bezanye...

Ok la.... Berbalik pada tajuk post saya ni.... Nak habaq mai sikit la pasai abg2 n pkcik2 tksi yang ada kat area PJ ni... Ni semua pengalaman2 saya la ketika menggunakan perkhidmatan mereka..

Lets take a look::

1) Pemandu teksi yang baik hati
- Selalunya berbangsa Melayu.
-Tak berkira sangat..
-Kadang2 bagi diskaun sbb kesian tgk muke kite cm muke 10 sen.. Wawawa..

2) Pemandu yang btul2 tgk meter
-Selalunya berbangsa Cina dan Melayu.
-tak boleh kalau tak bagi duit baki walaupun baki hanya 10-50 sen..

3)Pemandu yang tak berkira
- Ni selalu saya buat... Kalau meter tu tunjuk jumlah RM4.20.. Saya just bagi RM4 je sbb malas nk cari duit syiling dlm purse.. Selalunya duorg xkisah sbb nk cpat lg2 jalan tgh sibuk kt tmpt sy stop tu...

4) Pemandu yang cekik darah (nasib baik bukan cekik leher)
-Haa... Yang ni dah 2 kali saya jumpe.. Diorg ni suke2 je genapkan meter diorg tu kpada angka duit yg lbih mudah.. Pernah skali tu meter saya RM8.60. Smpai je kt destinasi, saya bagi la RM10 sbb xde duit kecik.. Ttibe dia kata trima kasih tnpa bg duit baki.. Saya pndg slack (btul ke eja ni) kt driver tu.. Then dia ckp cmni: u halal kan la.. Nah ambil ini resit. U boleh claim kn? Err... Okey... Terkesima gak la.. Dah la resit kosong kot... At least tulisla sikit.. Sign ke... Ni dh xbleh claim sbb resit tak sah.. Xkan nk sign sndiri kot...

5) Pemandu yang cekik darah gak..
-"uncle, saya mau prgi lrt paramount.." lepas dpt prsetujuan saya pun masuk.. Smpai sparuh jalan, dia tukar haluan tnpa bgtau saya... "adek.. Saya hntar adek pigi lrt taman bahagia la sbb sini jalan manyak jem..."
-okey... Tak pe... Lgpun saya mmg nk gune lrt nk g kl sntral... Tapi, stibanya kt destinasi, driver tu mntak extra Rm1 sbb kt lrt taman bahagia tu kurang org brbnding paramount... Ok la.. Whatever la.. Malas nak gaduh sbb nak cpat2 balik seremban..
-Panas je hati sbb bkn nye saya yg sruh dia antar kt tmn bhagia.. Tibe2 mntak xtra.. Dh la jln jem time tu..

----------------------

Kes yg last sekali tu saya cerita la kt abah saya dengan penuh perasaan... Tau x apa yang abah pesan???

"Sekarang awak kene niat dalam hati yang awak dah halalkan duit extra seringgit tu..."

Erk... Terpaku la jugak.. Tp okey pe.. Saya maafkan n halal kn seringit tu...

So, pasni kalau nak tahan teksi.. Cube tgk spe driver nye.. Kalau boleh pilih la Melayu.... Atau cine.. Elakkan India.. Lg satu India ni gatai ckit.. Dia punye pandang walaupun pndang dr cermin, alamak sangat mnakutkan.. Tp xsemua cmtu, k..

Okey la.. Pesanan penaja:: Hati2 la ketika memilih pmandu teksi..

Wassalam...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...